Stolica nasza Kraków, trzy wieże podnosi,
Z których się wszemu światu sława polska głosi.
Wiecież czemu brama stoi wam otworem?
Cnoty w nią bez ustanku dawnym idą torem.
Królewski się zaś orzeł na to przedstawuje,
Bo on tutaj z wielkiego, w święte ulatuje.
(Anonim, XVII w., za: Grodziska 2003)
Już tych kilka wersów ukazuje, o czym będzie tu mowa: o Krakowie, i to w tonacji wysokiej, o jego wielkości i godności obecnej przez wieki, o znakach, które miasto to i jego wyjątkową pozycję symbolizowały i symbolizują – zarówno w czasach dawnych, jak i współcześnie. Ta rozpoczynająca niniejszy tom strofa przywołuje wizerunek herbu miasta – i on to właśnie, herb Krakowa jako znak najważniejszy w magicznym świecie symboliki miejskiej, stanie się czołowym motywem całego albumu.
Mowa będzie zatem o symbolach Krakowa jako znakach identyfikujących miasto jako całość, w najszerszym ujęciu: jako jednostkę administracyjną, społeczność mieszkańców, substancję materialną oraz zasób wartości niematerialnych (od dziedzictwa historycznego, przez dorobek i pozycję cywilizacyjno-kulturową, po tradycje i zwyczaje). Symbol miasta Krakowa to znak reprezentujący naszą zbiorowość w jej wszystkich obszarach: ludzkim, materialnym i duchowym.
W ślad za tym mowa będzie również o insygniach miejskich – to także elementy osadzone w symbolice, ale w tym przypadku identyfikujące najwyższe urzędy miejskie. Tak jak „symbol miasta” odnosimy do miasta jako całości, tak „insygnium miejskie” łączymy z najwyższymi godnościami miejskimi, z władzą nad miastem skupioną w czołowych organach miejskich i – poprzez to – z tymi, którzy ją piastują.
Obszar symboliki to w dużej mierze świat metafizyczny, zasadzający się na subiektywnych odczuciach, zwyczaju, tradycji, w końcu świadomości zbiorowej. Świat, w którym znaki symboliczne rodzą się „oddolnie”, z czasem mogąc uzyskać nawet sankcję oficjalną, urzędową, albo odwrotnie – powstają z oficjalnej inspiracji i wszczepiane przyjmują się lub nie. Świat, w którym znaki funkcjonują na różnych poziomach zbiorowości, że przywołajmy na jednym biegunie symbole i insygnia państwowe, po części nawet określone ustawowo (w III Rzeczypospolitej: symbole – Orzeł Biały, biało - czerwone barwy i Mazurek Dąbrowskiego, oraz łączone z urzędem prezydenckim insygnia: pieczęć i proporzec oraz dwa najwyższej rangi ordery), a na przeciwległym biegunie znaki łączące mikrozbiorowości czy nawet indywidualnych ludzi (np. na poziomie rodziny obrączki ślubne).
W tej gęstwinie musimy zakreślić pole dla krakowskich symboli i insygniów miejskich, przyjąć kryteria i wprowadzić systematykę.
Zacznijmy od symboli, czyli znaków łączonych z miastem jako całością. Otóż szczęśliwie w Krakowie możemy co do zasady zastosować w tym zakresie porządkujące kryterium formalne: uznanie przez władzę samorządową określonych znaków jako oficjalnie przyjętych symboli miasta (z jednym wyjątkiem, o czym w innym miejscu). Oznacza to, że znaki tradycyjnie, wręcz wielowiekowo ugruntowane (z jednym wyjątkiem, o czym w innym miejscu), znalazły usankcjonowanie w formalnych regulacjach władz miejskich i to w zakresie dość kompletnym.
Na gruncie formalnym zatem wśród symboli miasta Krakowa rozróżnić możemy:
• symbole oficjalne – uregulowane w aktach miejskich najwyższego rzędu i tak właśnie, „symbolami miasta”, w nich nazywane. To czołowe symbole Krakowa, stanowiące jego dziedzictwo historyczne. Otoczono je szczególną pieczą wynikającą ze świadomości ich wspólnotowego znaczenia. Są sobie równorzędne
i choć nie ma potrzeby ich hierarchizowania, jednak nie sposób nie wyróżnić w sposób szczególny herbu, wybijającego się przez całe krakowskie dzieje na główną pozycję – o znaczeniu tego klejnotu Krakowa będzie jeszcze po wielokroć mowa. Aktualnie katalog głównych, oficjalnych symboli zawarty jest w Statucie Miasta Krakowa – załącznik do uchwały nr XLVIII/435/96 Rady Miasta Krakowa z dnia 24 kwietnia 1996 r. (ze zmianami) – oraz w uchwale nr CXXIII/1150/02 Rady Miasta Krakowa z dnia 9 października 2002 r. w sprawie symboli Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa (ze zmianami, niedotyczącymi jednak kwestii zasadniczych). Są to zatem, w brzmieniu i kolejności jak w przywołanej uchwale z 2002 r.:
• herb Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa,
• chorągiew Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa,
• flaga Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa,
• pieczęć Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa,
• barwy Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa;
• inne znaki sformalizowane – plasujące się w kategorii symboli miasta, ale uregulowane aktami niższego rzędu w randze zarządzeń prezydenckich; nie używa się wobec nich nazwy „symbole miasta”, lecz stosuje się określenie zbiorcze „znak”, a ściślej „znak towarowy” – zostały bowiem w takim charakterze zastrzeżone przez władze Krakowa w Urzędzie Patentowym. Aktualnie w myśl tych zastrzeżeń patentowych oraz zarządzenia nr 765/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 22 marca 2018 r. w sprawie zasad zarządzania znakami towarowymi Gminy Miejskiej Kraków (ze zmianą), jak też zarządzenia nr 275/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 2 lutego 2018 r. w sprawie stosowania Systemu Identyfikacji Wizualnej Miasta Krakowa do owych symboli–znaków należą (w kolejności zgodnej z pierwszym z wymienionych wyżej załączników):
• znak graficzny i znaki słowno-graficzne – logo miasta w jego kilku odmianach,
• znak słowny „Stołeczne Królewskie Miasto Kraków”,
• znak dźwiękowy – zapis hejnału.
I te właśnie symbole oficjalne oraz inne znaki sformalizowane pozostają w obszarze naszego dalszego zainteresowania. Jak już poprzednio wskazano, są one uświęcone tradycją miasta i usankcjonowane wolą władzy miejskiej. Nieco inną pozycję wśród nich ma – wspomniane wcześniej jako wyjątek – logo miasta, nieposiadające żadnej legitymacji historycznej, a będące przejawem wpisania się Krakowa w ogólne, współczesne trendy w promocji i komunikacji społecznej (efekt szerszego zjawiska bardziej lub mniej właściwego adaptowania w latach 90. XX w. na grunt administracji, w tym samorządowej, modeli i rozwiązań właściwych wolnorynkowej gospodarce korporacyjnej).
Dodajmy, że w odrodzonym w 1990 r. krakowskim samorządzie pierwsza regulacja symboli oficjalnych nastąpiła w drodze uchwały nr XIX/132/91 Rady Miasta Krakowa z dnia 15 marca 1991 r. w sprawie herbu i barw Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, która to uchwała – jak wskazuje już sam jej tytuł – ograniczała się do uregulowania dwóch symboli miasta: jego godła i barw. Przełom nastąpił w roku 2002, gdy Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę – wcześniej już tu przywołaną – propozycje specjalnie powołanej Komisji Heraldycznej. W istotnym zakresie nową koncepcję oraz szczegółowe projekty głównej symboliki Krakowa opracował wówczas zespół specjalistów: prof. dr hab. Zenon Piech i dr hab. Wojciech Drelicharz z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz dr hab. Barbara Widłak z Akademii Sztuk Pięknych. Wynik tej pracy, ubrany już w szatę regulacji normatywnej, ustabilizował ów system i zagwarantował naszemu miastu ujęcie jego symboliki w sposób kompleksowy i jednoznaczny.
Zbiór innych znaków sformalizowanych łączy zasadnicza cecha: podlegają prawnej ochronie w postaci zastrzeżenia patentowego w formule znaków towarowych. W roku 2009 uzyskano ostatnie świadectwa patentowe. Jeżeli chodzi o nazwę miasta – eksponującą najpierw jego rzeczywistą, a później już tylko tradycyjną „stołeczność
i królewskość” – oraz o hejnał mariacki, to oba te znaki wyróżniające istniały w różnych formach od setek lat. W szerszej perspektywie czasowej znamię nowości nosi natomiast logo miasta, powstałe i przyjęte w roku 1997, zatem zaledwie nieco ponad dwie dekady temu – znak ten nadal szuka swojego miejsca na palecie symboli Krakowa (o czym będzie dalej mowa). Jeszcze raz należy podkreślić, że dla wszystkich tych trzech aktualnie funkcjonujących innych znaków sformalizowanych formuła znaku towarowego sprowadza się do metody ich prawnej ochrony, natomiast w istocie również one stanowią symbole miasta. Wolą władz miejskich usytuowano je na innej płaszczyźnie niż symbole oficjalne, ale jednak są wciąż symbolami, i to w tej funkcji tkwi ich sens i znaczenie, niezależne od gorsetu prawno-patentowego.
W sposób oczywisty poza ramami przedstawianego albumu pozostają liczne symbole Krakowa identyfikujące nasze miasto: od przykładowo takich historycznych budowli, jak Wawel, kościół Mariacki, Sukiennice czy Brama Floriańska z Barbakanem, przez utrwalone „synonimy” Krakowa ze sfery zwyczaju i tradycji, jak strój krakowski z mającą własne symboliczne życie czapką „krakuską”, Lajkonik zwierzyniecki czy szopka krakowska, po trwale kojarzone z Krakowem gołębie lub obwarzanki, o legendarnym smoku wawelskim już nie wspominając. W potocznym znaczeniu są symbolami, mają swoją wagę dla identyfikacji miasta i niczego im z ich wartości w tej mierze nie należy ujmować, lecz funkcjonują na innej płaszczyźnie – i przeszłość miasta, i jego władze samorządowe nie nadały im rangi oficjalnych, usankcjonowanych znaków Krakowa.
A jednak z tej palety niesformalizowanych znaków, będących wciąż symbolami miasta, na zasadzie odstępstwa od reguły wyodrębniono dwa i włączono je do niniejszego albumu, ujmując w osobną kategorię:
• wybrane znaki niesformalizowane – nieuregulowane przepisami miejskimi, czego zresztą nie potrzebują, godne osobnego
ich ukazania tutaj ze względu na swoje osadzenie historyczne i zmienną w czasie symbolikę. Są to:
• monogram kazimierzowski,
• klucze do bram miasta.
W ten sposób został dopełniony katalog symbolicznych znaków pozostających tutaj w kręgu naszego zainteresowania. Dodajmy, że choć katalog ten został oparty głównie na współczesnym stanie formalnym, to jednak poszczególne symbole zajmują nas w ich ciągłości historycznej, sięgającej często średniowiecza.
To ostatnie stwierdzenie w pełni odnosi się także do drugiego wielkiego pola tu zakreślanego, to jest do symboli krakowskiej władzy miejskiej, czyli insygniów władz miejskich, którym poświęcona jest druga zasadnicza część albumu.
Rzecz dotyczy najwyższych władz Krakowa, czyli – operując kategoriami aktualnymi – organu stanowiącego i kontrolującego w postaci Rady Miasta Krakowa, z radnymi i przewodniczącym Rady, oraz organu wykonawczego w postaci prezydenta miasta, jak też odpowiednio jego historycznych poprzedników (burmistrza i wójta). Identyfikujemy tu symbole–insygnia, zarówno historycznie, jak i obecnie przypisane wymienionym najwyższym organom, urzędom czy funkcjom. Materia ta nie jest uregulowana przepisami, brak urzędowego „katalogu insygniów” czy pojedynczych „ustanowień” – wszystko zasadza się tutaj na tradycji i zwyczaju. I znowuż: siła przekazu krakowskiego dziedzictwa oraz poszanowanie dla historycznych, sprawdzonych wzorców (co w obszarze symboliki ma szczególne znaczenie) powodują, że skonstruowanie katalogu insygniów krakowskich władz nie jest trudne czy obarczone wątpliwościami, oczywiście z zastrzeżeniem, iż nie wiemy, na ile kompletne są przekazy zachowane z czasów przeszłych.
Zatem w ślad za dokonanym wyżej rozróżnieniem najwyższych miejskich organów na uchwałodawcze oraz wykonawcze dokonajmy przeglądu przypisanych im symboli–insygniów:
• insygnia rady miejskiej i radnych – właściwe organowi radzieckiemu, stojącemu na czele miasta od roku 1312 (istniał już wcześniej, lecz ustępował w hierarchii władz miejskich wójtowi i ławie miejskiej); spoglądamy tu zarówno na radę miejską jako ciało kolegialne, jak i na pojedynczych radnych oraz wyłonionych przewodniczących tego gremium. Znajdujemy tu takie symbole–insygnia identyfikujące organ i eksponujące godność, jak:
• pieczęcie radzieckie,
• krucyfiks i lada staropolskiej rady,
• odznaka i łańcuch przewodniczącego rady,
• laska prezydialna przewodniczącego rady,
• odznaki radnych;
• insygnia wójtowskie, burmistrzowskie i prezydenckie – ujęte tu łącznie, pomimo całej historycznej różnorodności ustrojowej tych następujących po sobie godności miejskich (urząd wójtowski jako naczelny w mieście do 1312 r., funkcja burmistrza jako „pierwszego wśród rajców” do 1792 r., następnie do czasów współczesnych prezydentura miasta, znowu zróżnicowana ustrojowo w toku dziejów). Ich wspólnym mianownikiem jest fakt, że osoby, którym przysługiwało prawo do używania owych insygniów, miały pozycję zarządzająco-wykonawczą i piastowały jednoosobowo godność, której przypisane były własne kompetencje (zatem w pełni włączeni są w ten szereg także przewodniczący prezydium miejskiej rady narodowej z lat 1950–1990 oraz prezydenci działający czy to z prezydium miasta, czy z zarządem miasta w różnych rozwiązaniach ustrojowych XX w., ściślej do roku 2002). W tym przypadku w skład katalogu zidentyfikowanych insygniów wchodzą:
• pieczęcie wójtowska i burmistrzowska,
• pieczęcie prezydenckie,
• burmistrzowskie berełko i pierścień,
• łańcuch prezydenta miasta.
Całość albumu złożona jest z dwóch zasadniczych części: pierwsza prezentuje symbole miasta, druga insygnia władzy miejskiej. Do nich dodano kolejną część, którą stanowi aneks mieszczący przeróżne przedstawienia herbu miasta – czołowego symbolu Krakowa.
W albumie zamieszczono 754 reprodukcje obiektów pozostających w gestii następujących placówek:
• instytucje archiwalne, biblioteczne i muzealne:
• Archiwum Bazyliki Mariackiej w Krakowie
• Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie
• Archiwum Narodowe w Krakowie
• Archiwum Prowincji oo. Franciszkanów
• Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego
• Archiwum Zakładowe Urzędu Miasta Krakowa
• Biblioteka Jagiellońska
• Biblioteka Kórnicka Polskiej Akademii Nauk w Kórniku
• Biblioteka Książąt Czartoryskich w Krakowie
• Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie
• Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie
• Muzeum Krakowa – Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
• Muzeum Narodowe w Krakowie
• Muzeum Narodowe w Warszawie
• Muzeum Ratownictwa w Krakowie
• Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego
• Muzeum Zamojskie w Zamościu
• Zakład Naukowy im. Ossolińskich we Wrocławiu
• Zamek Królewski w Warszawie
• inne instytucje i organizacje:
• Antykwariat Bożena i Marek Sosenko w Krakowie
• Cech Kapeluszniczy i Czapniczy w Krakowie
• Cech Krawców i Pokrewnych Zawodów w Krakowie
• Cech Rzemiosł Metalowych w Krakowie
• Cech Rzemiosł Różnych w Krakowie
• Cech Rzemiosł Skórzanych i Innych Zawodów w Krakowie
• Cech Rzemiosł Spożywczych w Krakowie
• Dzieła Sztuki Antyki – DESA Sp. z.o.o. w Krakowie
• Izba Przemysłowo-Handlowa w Krakowie
• Klub 6. Brygady Powietrznodesantowej
• Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie
• Kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej i św. Małgorzaty
w Krakowie
• Kościół pw. św. Wojciecha w Krakowie
• Kościół pw. Świętego Krzyża w Krakowie
• Kościół pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie
• Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Krakowie
• Krakowska Kongregacja Kupiecka
• Krakowski Cech Rzemiosł. Tapicerstwo, Kuśnierstwo, Pralnie,
Farbiarnie i Usługi Nieprzemysłowe
• Krakowskie Pogotowie Ratunkowe
• Małopolska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Krakowie
• Małopolski Cech Rzemieślników i Przedsiębiorców Budowlanych
w Krakowie
• Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie
• Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o.o. w Krakowie
• Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A.
w Krakowie
• Okręgowa Izba Radców Prawnych w Krakowie
• Parafia Archikatedralna św. Stanisława B.M. i św. Wacława M.
• Polska Akademia Umiejętności w Krakowie
• Polski Związek Łowiecki Zarząd Okręgowy w Krakowie
• Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze Koło Grodzkie
w Krakowie
• Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze Oddział
Krakowski
• Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Krakowie
• Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa
• Stowarzyszenie Małopolskich Kucharzy i Cukierników
• Stowarzyszenie Przewodników Turystycznych w Krakowie
• Straż Miejska Miasta Krakowa
• Towarzystwo Miłośników Historii i Zabytków Krakowa
• Towarzystwo Strzeleckie Bractwo Kurkowe w Krakowie
• Urząd Miasta Krakowa
• Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie
• Wojsko Polskie Centrum Operacji Lądowych – Dowództwo
Komponentu Lądowego w Krakowie
• Zespół Szkół Łączności w Krakowie
Kierownictwom wszystkich tych placówek, jak też ich pracownikom, przekazujemy podziękowania za umożliwienie przeprowadzania kwerend i pozyskania reprodukcji oraz udzieloną pomoc. W każdym z przypadków spotkaliśmy się z aktywną otwartością i życzliwością, za co jesteśmy wdzięczni.
Szczególne słowa podziękowania za udzieloną pomoc kierujemy do konsultanta naukowego tego opracowania dr. hab. Marcina Starzyńskiego, prof. UJ. Dziękujemy za przekazaną wiedzę, poświęcone trud i czas, a także oddane temu przedsięwzięciu zaangażowanie – podobnie jak w przypadku poprzednich tomów serii wydawniczej Poczet Krakowski.
O przyjęcie słów podziękowania prosimy prof. dr. hab. Zenona Piecha za to, że mogliśmy korzystać z jego wiedzy na wielu polach, od tych zasadniczych, obejmujących pryncypia i generalia dotyczące krakowskiej symboliki miejskiej, po szczegółowe. Dopełniło to nasze zasadnicze spojrzenie na tytułową problematykę.
Pomoc w ważnych dla tej publikacji obszarach uzyskaliśmy ze strony dr. hab. Łukasza Sroki, prof. UP, dr hab. Barbary Widłak oraz dr Kamili Follprecht – dziękujemy za tę życzliwą, a jednocześnie skuteczną pomoc.
Ważną rolę dla zawartości tej publikacji odegrała długotrwała, czynna pomoc udzielona przez Archiwum Narodowe w Krakowie z dyrektorem dr. hab. Wojciechem Krawczukiem na czele.
W pracy nad tym wydawnictwem korzystaliśmy z uprzejmości całego szeregu osób. Wszystkim dziękujemy za udzieloną, wspierającą pomoc, imiennie kierując te słowa do: Andrzeja Bochniaka, dr. Waldemara Komorowskiego, dr. hab. Bogusława Luchtera, prof. AE, poseł Jagny Marczułajtis-Walczak, prezesa Małopolskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości Janusza Kowalskiego i Barbary Mirek-Mikuły.
Zespół przygotowujący wydawnictwo oraz jego wydawca, Urząd Miasta Krakowa, oddając w ręce Czytelników ten album, dzielą się intencją: bądźmy dumni z tradycji naszego miasta, kochajmy herb Krakowa, świętujmy przy biało-błękitnej fladze i nie zapominajmy o krakowskiej królewskości – noblesse oblige!