A+ A A-
Tom:
strona:

Korekty ustrojowe u schyłku Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (od 1984)

 

Urząd objęty Pocztem Jednostka administracyjna Struktura jednostki Status jednostki i urzędu Jednostka nadrzędna
sołtys sołectwo zebranie wiejskie rada sołecka sołtys pomocniczy wobec gminy gmina z gminną radą narodową i naczelnikiem

Fragment zestawienia zbiorczego – vide s. 95–97.

 

  Po wydarzeniach społecznych i politycznych zapoczątkowanych historycznym Sierpniem 1980 władze państwowe deklarowały rozpoczęcie prac zmierzających do udoskonalenia systemu rad narodowych i administracji terenowej, w kierunku jego demokratyzacji. Uchwalenie w lipcu 1983 roku nowej regulacji mającej wprowadzić zapowiadane zmiany zbiegło się ze zniesieniem stanu wojennego, wprowadzonego w grudniu 1981 roku, zasadniczo ograniczającego czy zawieszającego normalną działalność ustrojowych organów państwa. Ta nowa regulacja to ustawa z dnia 20 lipca 1983 o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz.U. 1983, Nr 41, poz. 185), obowiązująca od dnia 1 stycznia 1984 roku.

  Ustawa ta wbrew swojej nazwie nie przywróciła samorządu terytorialnego. Jej ideowo-polityczną podstawą nie było rewolucjonizowanie systemu ustrojowego, lecz jego konserwacja w dotychczasowym kształcie co do zasady, przy „renowacyjnych” pozorach odnowy. Wątpliwości nie pozostawiała już preambuła: W celu utrwalania socjalistycznego ludowładztwa i umacniania terenowych organów władzy i administracji państwowej […], mając na uwadze, że system rad narodowych i samorządu terytorialnego stanowi szczególnie ważną płaszczyznę wszechstronnego współdziałania przewodniej siły politycznej w budowie socjalizmu – Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej ze Zjednoczonym Stronnictwem Ludowym i Stronnictwem Demokratycznym, oraz działanie zespolonych w Patriotycznym Ruchu Odrodzenia Narodowego wszystkich sił społecznych i obywateli kierujących się konstytucyjnymi zasadami ustrojowymi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, stanowi się… etc.

  Ustawa powielała wcześniejsze rozwiązania ustrojowe i funkcjonalne (rady narodowe organami władzy i – deklaratywnie – samorządu społecznego, z terenowymi organami administracji państwowej w postaci jednoosobowych urzędów naczelnika w gminach jako organami wykonawczymi i zarządzającymi tych rad). Nawiązano jednak do niektórych konstrukcji sprzed 1950 roku, w tym do podziału zadań na własne i zlecone, co wyraźnie rozdzielono. Wprowadzono pewne mechanizmy decentralizacyjne, jak wyraźnie sformułowane domniemanie kompetencji rad narodowych szczebla podstawowego (gminnych) czy delegowanie zadań ze szczebla wyższego na niższy. Miało swoje pozytywne znaczenie rozbudowanie elementów uspołeczniających mechanizm sprawowania władzy na poziomie najniższym, tj. w sołectwach (w miastach na terenie wydzielonych osiedli) – w ustawie określono to na wyrost mianem „samorządu”, w rzeczywistości były to jednak tylko elementy, które mogą być uznane za zaczerpnięte z modelu samorządowego. Na gruncie tej ustawy cały system rad, do szczebla wiejskiego włącznie, nadal pełnił funkcje właściwe władzy państwowej, uniemożliwiające realizację istoty samorządu.

  Już poprzednia ustawa gminna, wydana w 1972 roku (por. wyżej), deklarując rozwój samorządności wiejskiej, wprowadziła sołectwa z zebraniami wiejskimi wybierającymi sołtysa, uznając ten manewr za realizację idei samorządu. Ustawa z 1983 roku poszła dalej, wprowadzając konstrukcję poszerzoną. I tak samorząd mieszkańców działający we wsiach (sołectwach) miał się realizować przez działalność jego organów: ogólnego zebrania mieszkańców oraz wybieranego przez to zebranie przedstawicielstwa samorządowego wsi w postaci rady sołeckiej i sołtysa.

  Zebranie wiejskie zwoływane było z inicjatywy co najmniej 1/5 obywateli uprawnionych do udziału w zebraniu (a o uprawnieniu tym decydowało posiadanie prawa wyboru do rady gminnej), jak też mogły je zwoływać: rada sołecka, sołtys lub prezydium gminnej rady narodowej. W przeciwieństwie do poprzednich konstrukcji uprawnień tych zebrań, teraz zostały one umocowane do podejmowania uchwał odnośnie do inwestycji wiejskich, planu zagospodarowania terenu, utrzymywania porządku, budownictwa drogowego, gospodarowania majątkiem i środkami będącymi w dyspozycji sołectwa (oprócz własnej działalności dochodowej sołectwo otrzymywało dotację z budżetu gminnego), jak również w przedmiocie czynów społecznych, które były szczególnie trwałym elementem przepisów adresowanych do mieszkańców od lat 50. XX wieku. Zebranie opiniowało też projekty uchwał gminnych w zakresie dotyczących właściwego im terenu.

  Wybierany przez zgromadzenie wiejskie na 4 lata, to jest zgodnie z kadencją rad narodowych, organ w postaci rady sołeckiej miał charakter organizujący, inicjujący i wykonawczy względem tegoż zebrania; zobowiązany był także z własnej inicjatywy realizować zadania społeczno-gospodarczego rozwoju wsi, jak również z upoważnienia zebrania wiejskiego pomiędzy obradami tego gremium opiniował projekty gminne w zakresie dotyczącym sołectwa. Radzie sołeckiej przewodniczył sołtys, jednak zebranie wiejskie miało prawo powołać na tę funkcję inną osobę, co w praktyce było sytuacją wyjątkową.

  Pochodzący z mandatu zebrania wiejskiego sołtys jako przewodniczący rady sołeckiej reprezentował na zewnątrz samorząd mieszkańców wsi, zwłaszcza wobec gminnej rady narodowej i jej organów, przewodniczył zebraniu wiejskiemu, jeżeli nie był radnym gminnym, uczestniczył w sesjach tej rady z głosem doradczym. Ale główna rola sołtysa zawierała się w ustawowym sformułowaniu: Sołtys wykonuje powierzone mu przepisami prawa zadania z zakresu administracji państwowej. W tym zakresie przepisy nakładały na niego konkretne obowiązki, na przykład tradycyjnie już dla funkcji sołtysa w zakresie poboru podatków, ale przede wszystkim realizowania zadań wyznaczanych przez naczelnika gminy. Podległość sołtysa była zatem podwójna: w zakresie zadań związanych z samorządem mieszkańców wsi podlegał on gminnej radzie narodowej i jej prezydium, natomiast w zakresie zadań związanych z realizacją administracji państwowej podlegał naczelnikowi gminy.

  Spośród 62 głównych jednostek administracyjnych (wsi, gromad i gmin) objętych niniejszych tomem tylko trzem: Węgrzynowicom, Wróżenicom i Zbydniowicom przyszło funkcjonować w ramach tak zreformowanego w 1983 roku i wprowadzonego życie w 1984 roku systemu ustrojowego – pozostałe zostały już wcześniej włączone do Krakowa. Ale i te trzy miejscowości, mające wówczas status wsi-sołectw, nie miały możliwości dokładniejszej weryfikacji nowych rozwiązań na własnym przykładzie. Zostały włączone do Krakowa dokładnie dwa lata po wejściu w życie tych nowych regulacji ustrojowych.

  Swoistymi „przewodnikami” po historycznie zmiennych strukturach ustrojowych zarysowanych w niniejszym podrozdziale były fragmenty zbiorczego zestawienia, ujęte w postaci wierszy tabeli – tu prezentowane jest to tabelaryczne zestawienie w całości:

 

Przekształcenia pozycji i struktur ustrojowych urzędów i jednostek administracyjnych objętych Pocztem

      

Urząd objęty Pocztem Jednostka administracyjna Struktura jednostki Status jednostki i urzędu Jednostka nadrzędna
od XIII do XV wieku
sołtys dziedziczny wieś/gromada sołtys dziedziczny wójt sądowy przysiężnicy podstawowy właściciel wsi – pan dominialny
od XV wieku do rozbiorów 1772/1795
wójt gromada zebranie wiejskie wójt przysiężnicy podstawowy właściciel wsi – pan dominialny
w Cesarstwie Austrii 1772/1795–1809, 1815–1856
wójt gromada zebranie wiejskie wójt przysiężnicy podstawowy dominium ze zwierzchnością dworską
w Księstwie Warszawskim 1809–1815
sołtys gromada sołtys delegaci do rady wiejskiej gminy pomocniczy wobec gminy gmina zbiorcza z radą wiejską i wójtem
w Rzeczypospolitej Krakowskiej 1815–1846
sołtys gromada zebranie wiejskie rada wiejska sołtys pomocniczy wobec gminy gmina okręgowa z wójtem od 1838 roku gmina dystryktowa z komisarzem
w okresie przedautonomicznym 1856–1866
wójt gmina zgromadzenie wiej. rada wiejska wójt podstawowy powiat z urzędem powiatowym
w autonomii galicyjskiej i początkowym piętnastoleciu II Rzeczypospolitej 1918–1933
wójt gmina rada gminna zwierzchność gminna z wójtem podstawowy powiat z radą powiatową i wydziałem starosta powiatowy
u schyłku II Rzeczypospolitej 1934–1939
sołtys gromada zgromadzenie lub rada gromadzka sołtys pomocniczy wobec gminy gmina zbiorcza z wójtem
pod okupacją niemiecką 1939–1944/1945
sołtys gromada sołtys pomocniczy wobec gminy gmina zbiorcza z wójtem
w pierwszych latach powojennych 1944/1945–1950
sołtys gromada ogólne zebranie mieszkańców sołtys pomocniczy wobec gminy gmina zbiorcza z wójtem
w systemie jednolitej władzy państwowej 1950–1954
sołtys gromada ogólne zebranie mieszkańców sołtys pomocniczy wobec gminy gmina zbiorcza z prezydium gminnej rady narodowej
po reformie ustrojowej – z gminy wiejskiej do gromady 1954–1958
prezydium gromadzkiej rady narodowej z przewodniczącym gromada gromadzka rada narodowa prezydium gromadzkiej rady podstawowy powiat z powiatową radą narodową i prezydium rady
po korekcie ustroju gromadzkiego 1958–1972
sołtys wieś zebranie wiejskie sołtys pomocniczy wobec gromady gromada z gromadzką radą narodową i prezydium rady
po reformie ustrojowej – z gromady do gminy wiejskiej 1973–1983
sołtys sołectwo zebranie wiejskie sołtys pomocniczy wobec gminy gmina z gminną radą narodową i naczelnikiem
po korekcie ustroju gminnego – od 1984
sołtys sołectwo zebranie wiejskie rada sołecka sołtys pomocniczy wobec gminy gmina z gminną radą narodową i naczelnikiem

 Z księgi gromadzkiej wsi Skotniki obejmującej lata 1677–1847 pochodzący z 1761 roku wpis wyboru wójta i przysiężników
(ławników) wraz z rotą składanej przez nich przysięgi
(Biblioteka Naukowa PAU/PAN w Krakowie, sygn. rkps 1873, s. 275)
Z księgi gromadzkiej wsi Skotniki obejmującej lata 1677–1847 pochodzący z 1761 roku wpis wyboru wójta i przysiężników (ławników) wraz z rotą składanej przez nich przysięgi (Biblioteka Naukowa PAU/PAN w Krakowie, sygn. rkps 1873, s. 275)

Działo się we wsi Skotnikach dnia

15 kwietnia Roku Pańskiego 1761-go.

Na rok następujący z pomiędzy wybranych

ludzi do urzędu postanowiłem woytem pracowitego

Iana Krasnego, przysięgłemi Pawła

Wochnę, Jana Berda, Marcina Maydaka

y Matyasza Grabca, którzy przysięgę na też

urzędy wykonawszy, według niey sprawować

się maią.

Której przysięgi taki iest tenor:

Ja NN przysięgam Panu Bogu Wszechmogącemu

w Trójcy s. Jedynemu, iż będąc

postanowiony woytem, przysiężnym etc,

sprawy wszelkie sąsiadów, które się trafią,

nie maiąc żadnego względu ani na krewnego,

ani na przyjaciela, ani na przychodnia,

sprawiedliwie bez żadnej na kogokolwiek

zawziętości sądzić, szkody taxować, w podatkach

wszelkich nikogo uciążać, ale według

ułożenia gromady wybierać y oddawać

za kwitami co komu będzie należało, powinien

będę, z złości y zawziętości ani sądem,

ani grzywnami, ani podatkiem nikogo uciążać

nie będę. Interessa wszelkie gromadzkie

utrzymywać, y we wszystkim według sumnienia

stosować się będę do s. sprawiedliwości.

Rozterków y wszelkich kryminałów we

wsi pilno przestrzegać y występnych karać

będę. W czym by zaś zachodziła trudność

y niemożność w rozsądzeniu zwierzchności

donosić będę. Tak mi Boże dopomóż

y Męko niewinna Chrystusa Pana.

Dawnieysze przy tym ustanowienia wszelkie,

ażeby swoię exekucyą skuteczną miały,

zaleciwszy tak urzędowi, iako y gromadzie,

to ustanowienie własną podpisałem ręką.

S. Rysiewicz mp.

Patent cesarski wydany w 1784 roku regulujący sposób wyboru wójtów we wsiach – ze zbioru praw Pilleriana rok 1784, Nr XXIV, s. 78
(Biblioteka Jagiellońska, sygn. 34216 IV, Mag. St. Dr.)
Patent cesarski wydany w 1784 roku regulujący sposób wyboru wójtów we wsiach – ze zbioru praw Pilleriana rok 1784, Nr XXIV, s. 78 (Biblioteka Jagiellońska, sygn. 34216 IV, Mag. St. Dr.)

Z akt prefekta departamentu krakowskiego Księstwa Warszawskiego sporządzone w 1812 roku w gminie Mogiła zestawienie proponowanych
kandydatur na sołtysów gromad wchodzących w skład gminy oraz reprezentantów tych gromad w gminnej radzie wiejskiej; właściwym do zatwierdzenia
był podprefekt, z racji urzędu stojący na czele powiatu, w tym przypadku krakowskiego
(Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. PDK-20, s. 87)
Z akt prefekta departamentu krakowskiego Księstwa Warszawskiego sporządzone w 1812 roku w gminie Mogiła zestawienie proponowanych kandydatur na sołtysów gromad wchodzących w skład gminy oraz reprezentantów tych gromad w gminnej radzie wiejskiej; właściwym do zatwierdzenia był podprefekt, z racji urzędu stojący na czele powiatu, w tym przypadku krakowskiego (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. PDK-20, s. 87)

Z operatu pomiarowego do katastru gruntowego fragment sporządzonego w 1844 roku protokołu ustalenia granic Łagiewnik;
widoczna jednolita struktura ustrojowa wsi: przynależność do dominium oraz wewnętrzna gromadzka organizacja z wójtami,
przysiężnikami i przybranymi do danej sprawy reprezentantami „z gromady”
(Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. K. Krak. op. 83, s. 13)
Z operatu pomiarowego do katastru gruntowego fragment sporządzonego w 1844 roku protokołu ustalenia granic Łagiewnik; widoczna jednolita struktura ustrojowa wsi: przynależność do dominium oraz wewnętrzna gromadzka organizacja z wójtami, przysiężnikami i przybranymi do danej sprawy reprezentantami „z gromady” (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. K. Krak. op. 83, s. 13)

Z akt Komisji Włościańskiej Wolnego Miasta Krakowa (Rzeczypospolitej Krakowskiej) oryginał wniosku skierowanego w 1816 roku
przez gromadę Bielany w imieniu jej włościan bezpośrednio do Senatu Rządzącego (rządu państwa-miasta) w sprawie zamiany
pańszczyzny na świadczenie pieniężne oraz przydzielenie gruntów dworskich w indywidualne użytkowanie za czynszem; Senat
skierował wniosek zgodnie z właściwością do Komisji Włościańskiej Wolnego Miasta Krakowa – proces przemian stosunków
społecznych na galicyjskiej wsi likwidujący formację feudalno-pańszczyźnianą trwał co najmniej do połowy XIX wieku
z koronnym aktem w postaci uwłaszczenia chłopów w 1848 roku
(Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. WMK IX-25, nlb.)
Z akt Komisji Włościańskiej Wolnego Miasta Krakowa (Rzeczypospolitej Krakowskiej) oryginał wniosku skierowanego w 1816 roku przez gromadę Bielany w imieniu jej włościan bezpośrednio do Senatu Rządzącego (rządu państwa-miasta) w sprawie zamiany pańszczyzny na świadczenie pieniężne oraz przydzielenie gruntów dworskich w indywidualne użytkowanie za czynszem; Senat skierował wniosek zgodnie z właściwością do Komisji Włościańskiej Wolnego Miasta Krakowa – proces przemian stosunków społecznych na galicyjskiej wsi likwidujący formację feudalno-pańszczyźnianą trwał co najmniej do połowy XIX wieku z koronnym aktem w postaci uwłaszczenia chłopów w 1848 roku (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. WMK IX-25, nlb.)

Do

Najwyższego Senatu Rządzącego Wolnego

Niepodległego i Ściśle Neutralnego

Miasta Krakowa

i Jego Okręgu

 

Gromada wsi Bielany prosi

o zniesienie pańszczyzny za opłatą

pieniężną i wypuszczenie gruntów

dworskich gospodarzom gromady na

czynsz wieczny czyli Erbpacht.

 

Gromada wasi Bielany pragnąc korzystać

z dobrodziejstwa Rządu, który

głębokiem światłem swoiem przyrzawszy

pomyślne skutki iakie stąd dla Kraiu

wypłyną, gdy rolnik uwolniony od

pańszczyzny (tamującej wzrost rolnictwa)

przez zmienienie oney na opłatę

pieniężną i wypuszczenie sobie gruntów

dworskich na czynsz wieczny czyli

Erbpacht – odzyskując tym sposobem

prawa człowieka zachęcony pomnoży

dobro publiczne, płody ziemskie, manufaktury,

handel wywoźny, wpływ

pieniężny zza granicy i ludności przez

zwabienie obcych przychodniów –

a Dwór zyska na oszczędzeniu expensy

na utrzymywanie officyalistów

 

ekonomicznych częstokroć sobie

niewiernych – i nadto rolnik

ubogacony będzie edukować swe dzieci

i zrówna się w godnym zazdrości

stanie z rolnikami zagranicznemi.

Dopraszamy się najpokorniej by Senat

Najwyższy raczył zmienić naszą

pańszczyznę na opłatę pieniężną

i podzielić grunta dworskie w Erbpacht

między gospodarzy gromady – która

cała in solidum za każdego

w szczególności gospodarza ręczy.

Którey łaski dopraszając się zostaiemy

z naygłębszem uszanowaniem

W imieniu całej Gromady

Jan Grubaszek Sołtys +++

Sebastyan Grubaszek Radny +++

Wincenty Kopeć +++

Pisał Samuel Rozenfeld

Kraków 24 czerwca [1]816

Złożony w 1938 roku protest Rady Gromadzkiej Skotnik przeciwko niezatwierdzeniu przez starostę powiatowego wybranego na kolejną kadencję
sołtysa (był nim Józef Machno) – protest odrzucono, starosta powołał Jakuba Sośnickiego jako sołtysa tymczasowego do dokonania ponownego
wyboru sołtysa przez Radę Gromadzką Skotnik. Rada jednak nie dokonała innego wyboru, stąd starosta mianował tegoż Sośnickiego sołtysem
(Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/206/170, s. 2005)
Złożony w 1938 roku protest Rady Gromadzkiej Skotnik przeciwko niezatwierdzeniu przez starostę powiatowego wybranego na kolejną kadencję sołtysa (był nim Józef Machno) – protest odrzucono, starosta powołał Jakuba Sośnickiego jako sołtysa tymczasowego do dokonania ponownego wyboru sołtysa przez Radę Gromadzką Skotnik. Rada jednak nie dokonała innego wyboru, stąd starosta mianował tegoż Sośnickiego sołtysem (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/206/170, s. 2005)

Odpis rozporządzenia z 1940 roku o zobowiązaniu służbowym osób niebędących Niemcami, zatrudnionych w publicznej służbie Generalnego
Gubernatorstwa i korporacjach samorządowych – tu formuła specjalnej deklaracji lojalnościowej względem władz okupacyjnych; sołtysi
gromad byli na etatach w gminach zbiorczych i przed tym dylematem złożenia „lojalki” stanęli na równi z innymi polskimi urzędnikami, tak
w gromadach, gminach, w starostwie czy w krakowskim Magistracie, jak i na terenie całego Gubernatorstwa
(Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/1077/5, s. 9)
Odpis rozporządzenia z 1940 roku o zobowiązaniu służbowym osób niebędących Niemcami, zatrudnionych w publicznej służbie Generalnego Gubernatorstwa i korporacjach samorządowych – tu formuła specjalnej deklaracji lojalnościowej względem władz okupacyjnych; sołtysi gromad byli na etatach w gminach zbiorczych i przed tym dylematem złożenia „lojalki” stanęli na równi z innymi polskimi urzędnikami, tak w gromadach, gminach, w starostwie czy w krakowskim Magistracie, jak i na terenie całego Gubernatorstwa (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/1077/5, s. 9)

Z zespołu archiwum Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej w Rajsku dokument z 1958 roku z przysięgą sołtysa – rotę tej przysięgi określił
§ 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 marca 1958 roku w sprawie zasad i trybu wyborów, zakresu działania oraz praw i obowiązków
sołtysa (Dz.U. 1958, Nr 15, poz. 67); wcześniej ustawą z dnia 25 stycznia 1958 roku o radach narodowych (Dz.U. 1958, Nr 5, poz. 16)
przywrócono po czterech latach przerwy istnienie urzędu sołtysowskiego we wsiach skupionych w gromady; organami podstawowymi były wówczas
gromadzkie rady narodowe i prezydia gromadzkich rad narodowych, sołtysi natomiast uzyskali status pomocniczy
(Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/1107/155, nlb.)
Z zespołu archiwum Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej w Rajsku dokument z 1958 roku z przysięgą sołtysa – rotę tej przysięgi określił § 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 marca 1958 roku w sprawie zasad i trybu wyborów, zakresu działania oraz praw i obowiązków sołtysa (Dz.U. 1958, Nr 15, poz. 67); wcześniej ustawą z dnia 25 stycznia 1958 roku o radach narodowych (Dz.U. 1958, Nr 5, poz. 16) przywrócono po czterech latach przerwy istnienie urzędu sołtysowskiego we wsiach skupionych w gromady; organami podstawowymi były wówczas gromadzkie rady narodowe i prezydia gromadzkich rad narodowych, sołtysi natomiast uzyskali status pomocniczy (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/1107/155, nlb.)

Z zespołu archiwum Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej w Bieżanowie protokół z wiejskiego
zebrania wyborczego zwołanego w 1961 roku dla wyboru sołtysa wsi Przewóz
(Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/1102/118, nlb.)
Z zespołu archiwum Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej w Bieżanowie protokół z wiejskiego zebrania wyborczego zwołanego w 1961 roku dla wyboru sołtysa wsi Przewóz (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/1102/118, nlb.)

 

 

 

Archiwum Narodowe w Krakowie
Urząd Miasta
Bbilioteka Jagielońska
Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności