Urząd objęty Pocztem | Jednostka administracyjna | Struktura jednostki | Status jednostki i urzędu | Jednostka nadrzędna |
sołtys | sołectwo | zebranie wiejskie rada sołecka sołtys | pomocniczy wobec gminy | gmina z gminną radą narodową i naczelnikiem |
Fragment zestawienia zbiorczego – vide s. 95–97.
Po wydarzeniach społecznych i politycznych zapoczątkowanych historycznym Sierpniem 1980 władze państwowe deklarowały rozpoczęcie prac zmierzających do udoskonalenia systemu rad narodowych i administracji terenowej, w kierunku jego demokratyzacji. Uchwalenie w lipcu 1983 roku nowej regulacji mającej wprowadzić zapowiadane zmiany zbiegło się ze zniesieniem stanu wojennego, wprowadzonego w grudniu 1981 roku, zasadniczo ograniczającego czy zawieszającego normalną działalność ustrojowych organów państwa. Ta nowa regulacja to ustawa z dnia 20 lipca 1983 o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz.U. 1983, Nr 41, poz. 185), obowiązująca od dnia 1 stycznia 1984 roku.
Ustawa ta wbrew swojej nazwie nie przywróciła samorządu terytorialnego. Jej ideowo-polityczną podstawą nie było rewolucjonizowanie systemu ustrojowego, lecz jego konserwacja w dotychczasowym kształcie co do zasady, przy „renowacyjnych” pozorach odnowy. Wątpliwości nie pozostawiała już preambuła: W celu utrwalania socjalistycznego ludowładztwa i umacniania terenowych organów władzy i administracji państwowej […], mając na uwadze, że system rad narodowych i samorządu terytorialnego stanowi szczególnie ważną płaszczyznę wszechstronnego współdziałania przewodniej siły politycznej w budowie socjalizmu – Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej ze Zjednoczonym Stronnictwem Ludowym i Stronnictwem Demokratycznym, oraz działanie zespolonych w Patriotycznym Ruchu Odrodzenia Narodowego wszystkich sił społecznych i obywateli kierujących się konstytucyjnymi zasadami ustrojowymi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, stanowi się… etc.
Ustawa powielała wcześniejsze rozwiązania ustrojowe i funkcjonalne (rady narodowe organami władzy i – deklaratywnie – samorządu społecznego, z terenowymi organami administracji państwowej w postaci jednoosobowych urzędów naczelnika w gminach jako organami wykonawczymi i zarządzającymi tych rad). Nawiązano jednak do niektórych konstrukcji sprzed 1950 roku, w tym do podziału zadań na własne i zlecone, co wyraźnie rozdzielono. Wprowadzono pewne mechanizmy decentralizacyjne, jak wyraźnie sformułowane domniemanie kompetencji rad narodowych szczebla podstawowego (gminnych) czy delegowanie zadań ze szczebla wyższego na niższy. Miało swoje pozytywne znaczenie rozbudowanie elementów uspołeczniających mechanizm sprawowania władzy na poziomie najniższym, tj. w sołectwach (w miastach na terenie wydzielonych osiedli) – w ustawie określono to na wyrost mianem „samorządu”, w rzeczywistości były to jednak tylko elementy, które mogą być uznane za zaczerpnięte z modelu samorządowego. Na gruncie tej ustawy cały system rad, do szczebla wiejskiego włącznie, nadal pełnił funkcje właściwe władzy państwowej, uniemożliwiające realizację istoty samorządu.
Już poprzednia ustawa gminna, wydana w 1972 roku (por. wyżej), deklarując rozwój samorządności wiejskiej, wprowadziła sołectwa z zebraniami wiejskimi wybierającymi sołtysa, uznając ten manewr za realizację idei samorządu. Ustawa z 1983 roku poszła dalej, wprowadzając konstrukcję poszerzoną. I tak samorząd mieszkańców działający we wsiach (sołectwach) miał się realizować przez działalność jego organów: ogólnego zebrania mieszkańców oraz wybieranego przez to zebranie przedstawicielstwa samorządowego wsi w postaci rady sołeckiej i sołtysa.
Zebranie wiejskie zwoływane było z inicjatywy co najmniej 1/5 obywateli uprawnionych do udziału w zebraniu (a o uprawnieniu tym decydowało posiadanie prawa wyboru do rady gminnej), jak też mogły je zwoływać: rada sołecka, sołtys lub prezydium gminnej rady narodowej. W przeciwieństwie do poprzednich konstrukcji uprawnień tych zebrań, teraz zostały one umocowane do podejmowania uchwał odnośnie do inwestycji wiejskich, planu zagospodarowania terenu, utrzymywania porządku, budownictwa drogowego, gospodarowania majątkiem i środkami będącymi w dyspozycji sołectwa (oprócz własnej działalności dochodowej sołectwo otrzymywało dotację z budżetu gminnego), jak również w przedmiocie czynów społecznych, które były szczególnie trwałym elementem przepisów adresowanych do mieszkańców od lat 50. XX wieku. Zebranie opiniowało też projekty uchwał gminnych w zakresie dotyczących właściwego im terenu.
Wybierany przez zgromadzenie wiejskie na 4 lata, to jest zgodnie z kadencją rad narodowych, organ w postaci rady sołeckiej miał charakter organizujący, inicjujący i wykonawczy względem tegoż zebrania; zobowiązany był także z własnej inicjatywy realizować zadania społeczno-gospodarczego rozwoju wsi, jak również z upoważnienia zebrania wiejskiego pomiędzy obradami tego gremium opiniował projekty gminne w zakresie dotyczącym sołectwa. Radzie sołeckiej przewodniczył sołtys, jednak zebranie wiejskie miało prawo powołać na tę funkcję inną osobę, co w praktyce było sytuacją wyjątkową.
Pochodzący z mandatu zebrania wiejskiego sołtys jako przewodniczący rady sołeckiej reprezentował na zewnątrz samorząd mieszkańców wsi, zwłaszcza wobec gminnej rady narodowej i jej organów, przewodniczył zebraniu wiejskiemu, jeżeli nie był radnym gminnym, uczestniczył w sesjach tej rady z głosem doradczym. Ale główna rola sołtysa zawierała się w ustawowym sformułowaniu: Sołtys wykonuje powierzone mu przepisami prawa zadania z zakresu administracji państwowej. W tym zakresie przepisy nakładały na niego konkretne obowiązki, na przykład tradycyjnie już dla funkcji sołtysa w zakresie poboru podatków, ale przede wszystkim realizowania zadań wyznaczanych przez naczelnika gminy. Podległość sołtysa była zatem podwójna: w zakresie zadań związanych z samorządem mieszkańców wsi podlegał on gminnej radzie narodowej i jej prezydium, natomiast w zakresie zadań związanych z realizacją administracji państwowej podlegał naczelnikowi gminy.
Spośród 62 głównych jednostek administracyjnych (wsi, gromad i gmin) objętych niniejszych tomem tylko trzem: Węgrzynowicom, Wróżenicom i Zbydniowicom przyszło funkcjonować w ramach tak zreformowanego w 1983 roku i wprowadzonego życie w 1984 roku systemu ustrojowego – pozostałe zostały już wcześniej włączone do Krakowa. Ale i te trzy miejscowości, mające wówczas status wsi-sołectw, nie miały możliwości dokładniejszej weryfikacji nowych rozwiązań na własnym przykładzie. Zostały włączone do Krakowa dokładnie dwa lata po wejściu w życie tych nowych regulacji ustrojowych.
Swoistymi „przewodnikami” po historycznie zmiennych strukturach ustrojowych zarysowanych w niniejszym podrozdziale były fragmenty zbiorczego zestawienia, ujęte w postaci wierszy tabeli – tu prezentowane jest to tabelaryczne zestawienie w całości:
Przekształcenia pozycji i struktur ustrojowych urzędów i jednostek administracyjnych objętych Pocztem
Urząd objęty Pocztem | Jednostka administracyjna | Struktura jednostki | Status jednostki i urzędu | Jednostka nadrzędna |
od XIII do XV wieku | ||||
sołtys dziedziczny | wieś/gromada | sołtys dziedziczny wójt sądowy przysiężnicy | podstawowy | właściciel wsi – pan dominialny |
od XV wieku do rozbiorów 1772/1795 | ||||
wójt | gromada | zebranie wiejskie wójt przysiężnicy | podstawowy | właściciel wsi – pan dominialny |
w Cesarstwie Austrii 1772/1795–1809, 1815–1856 | ||||
wójt | gromada | zebranie wiejskie wójt przysiężnicy | podstawowy | dominium ze zwierzchnością dworską |
w Księstwie Warszawskim 1809–1815 | ||||
sołtys | gromada | sołtys delegaci do rady wiejskiej gminy | pomocniczy wobec gminy | gmina zbiorcza z radą wiejską i wójtem |
w Rzeczypospolitej Krakowskiej 1815–1846 | ||||
sołtys | gromada | zebranie wiejskie rada wiejska sołtys | pomocniczy wobec gminy | gmina okręgowa z wójtem od 1838 roku gmina dystryktowa z komisarzem |
w okresie przedautonomicznym 1856–1866 | ||||
wójt | gmina | zgromadzenie wiej. rada wiejska wójt | podstawowy | powiat z urzędem powiatowym |
w autonomii galicyjskiej i początkowym piętnastoleciu II Rzeczypospolitej 1918–1933 | ||||
wójt | gmina | rada gminna zwierzchność gminna z wójtem | podstawowy | powiat z radą powiatową i wydziałem starosta powiatowy |
u schyłku II Rzeczypospolitej 1934–1939 | ||||
sołtys | gromada | zgromadzenie lub rada gromadzka sołtys | pomocniczy wobec gminy | gmina zbiorcza z wójtem |
pod okupacją niemiecką 1939–1944/1945 | ||||
sołtys | gromada | sołtys | pomocniczy wobec gminy | gmina zbiorcza z wójtem |
w pierwszych latach powojennych 1944/1945–1950 | ||||
sołtys | gromada | ogólne zebranie mieszkańców sołtys | pomocniczy wobec gminy | gmina zbiorcza z wójtem |
w systemie jednolitej władzy państwowej 1950–1954 | ||||
sołtys | gromada | ogólne zebranie mieszkańców sołtys | pomocniczy wobec gminy | gmina zbiorcza z prezydium gminnej rady narodowej |
po reformie ustrojowej – z gminy wiejskiej do gromady 1954–1958 | ||||
prezydium gromadzkiej rady narodowej z przewodniczącym | gromada | gromadzka rada narodowa prezydium gromadzkiej rady | podstawowy | powiat z powiatową radą narodową i prezydium rady |
po korekcie ustroju gromadzkiego 1958–1972 | ||||
sołtys | wieś | zebranie wiejskie sołtys | pomocniczy wobec gromady | gromada z gromadzką radą narodową i prezydium rady |
po reformie ustrojowej – z gromady do gminy wiejskiej 1973–1983 | ||||
sołtys | sołectwo | zebranie wiejskie sołtys | pomocniczy wobec gminy | gmina z gminną radą narodową i naczelnikiem |
po korekcie ustroju gminnego – od 1984 | ||||
sołtys | sołectwo | zebranie wiejskie rada sołecka sołtys | pomocniczy wobec gminy | gmina z gminną radą narodową i naczelnikiem |
Działo się we wsi Skotnikach dnia
15 kwietnia Roku Pańskiego 1761-go.
Na rok następujący z pomiędzy wybranych
ludzi do urzędu postanowiłem woytem pracowitego
Iana Krasnego, przysięgłemi Pawła
Wochnę, Jana Berda, Marcina Maydaka
y Matyasza Grabca, którzy przysięgę na też
urzędy wykonawszy, według niey sprawować
się maią.
Której przysięgi taki iest tenor:
Ja NN przysięgam Panu Bogu Wszechmogącemu
w Trójcy s. Jedynemu, iż będąc
postanowiony woytem, przysiężnym etc,
sprawy wszelkie sąsiadów, które się trafią,
nie maiąc żadnego względu ani na krewnego,
ani na przyjaciela, ani na przychodnia,
sprawiedliwie bez żadnej na kogokolwiek
zawziętości sądzić, szkody taxować, w podatkach
wszelkich nikogo uciążać, ale według
ułożenia gromady wybierać y oddawać
za kwitami co komu będzie należało, powinien
będę, z złości y zawziętości ani sądem,
ani grzywnami, ani podatkiem nikogo uciążać
nie będę. Interessa wszelkie gromadzkie
utrzymywać, y we wszystkim według sumnienia
stosować się będę do s. sprawiedliwości.
Rozterków y wszelkich kryminałów we
wsi pilno przestrzegać y występnych karać
będę. W czym by zaś zachodziła trudność
y niemożność w rozsądzeniu zwierzchności
donosić będę. Tak mi Boże dopomóż
y Męko niewinna Chrystusa Pana.
Dawnieysze przy tym ustanowienia wszelkie,
ażeby swoię exekucyą skuteczną miały,
zaleciwszy tak urzędowi, iako y gromadzie,
to ustanowienie własną podpisałem ręką.
S. Rysiewicz mp.
Patent cesarski wydany w 1784 roku regulujący sposób wyboru wójtów we wsiach – ze zbioru praw Pilleriana rok 1784, Nr XXIV, s. 78 (Biblioteka Jagiellońska, sygn. 34216 IV, Mag. St. Dr.)
Z akt prefekta departamentu krakowskiego Księstwa Warszawskiego sporządzone w 1812 roku w gminie Mogiła zestawienie proponowanych kandydatur na sołtysów gromad wchodzących w skład gminy oraz reprezentantów tych gromad w gminnej radzie wiejskiej; właściwym do zatwierdzenia był podprefekt, z racji urzędu stojący na czele powiatu, w tym przypadku krakowskiego (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. PDK-20, s. 87)
Z operatu pomiarowego do katastru gruntowego fragment sporządzonego w 1844 roku protokołu ustalenia granic Łagiewnik; widoczna jednolita struktura ustrojowa wsi: przynależność do dominium oraz wewnętrzna gromadzka organizacja z wójtami, przysiężnikami i przybranymi do danej sprawy reprezentantami „z gromady” (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. K. Krak. op. 83, s. 13)
Z akt Komisji Włościańskiej Wolnego Miasta Krakowa (Rzeczypospolitej Krakowskiej) oryginał wniosku skierowanego w 1816 roku przez gromadę Bielany w imieniu jej włościan bezpośrednio do Senatu Rządzącego (rządu państwa-miasta) w sprawie zamiany pańszczyzny na świadczenie pieniężne oraz przydzielenie gruntów dworskich w indywidualne użytkowanie za czynszem; Senat skierował wniosek zgodnie z właściwością do Komisji Włościańskiej Wolnego Miasta Krakowa – proces przemian stosunków społecznych na galicyjskiej wsi likwidujący formację feudalno-pańszczyźnianą trwał co najmniej do połowy XIX wieku z koronnym aktem w postaci uwłaszczenia chłopów w 1848 roku (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. WMK IX-25, nlb.)Do
Najwyższego Senatu Rządzącego Wolnego
Niepodległego i Ściśle Neutralnego
Miasta Krakowa
i Jego Okręgu
Gromada wsi Bielany prosi
o zniesienie pańszczyzny za opłatą
pieniężną i wypuszczenie gruntów
dworskich gospodarzom gromady na
czynsz wieczny czyli Erbpacht.
Gromada wasi Bielany pragnąc korzystać
z dobrodziejstwa Rządu, który
głębokiem światłem swoiem przyrzawszy
pomyślne skutki iakie stąd dla Kraiu
wypłyną, gdy rolnik uwolniony od
pańszczyzny (tamującej wzrost rolnictwa)
przez zmienienie oney na opłatę
pieniężną i wypuszczenie sobie gruntów
dworskich na czynsz wieczny czyli
Erbpacht – odzyskując tym sposobem
prawa człowieka zachęcony pomnoży
dobro publiczne, płody ziemskie, manufaktury,
handel wywoźny, wpływ
pieniężny zza granicy i ludności przez
zwabienie obcych przychodniów –
a Dwór zyska na oszczędzeniu expensy
na utrzymywanie officyalistów
ekonomicznych częstokroć sobie
niewiernych – i nadto rolnik
ubogacony będzie edukować swe dzieci
i zrówna się w godnym zazdrości
stanie z rolnikami zagranicznemi.
Dopraszamy się najpokorniej by Senat
Najwyższy raczył zmienić naszą
pańszczyznę na opłatę pieniężną
i podzielić grunta dworskie w Erbpacht
między gospodarzy gromady – która
cała in solidum za każdego
w szczególności gospodarza ręczy.
Którey łaski dopraszając się zostaiemy
z naygłębszem uszanowaniem
W imieniu całej Gromady
Jan Grubaszek Sołtys +++
Sebastyan Grubaszek Radny +++
Wincenty Kopeć +++
Pisał Samuel Rozenfeld
Kraków 24 czerwca [1]816
Złożony w 1938 roku protest Rady Gromadzkiej Skotnik przeciwko niezatwierdzeniu przez starostę powiatowego wybranego na kolejną kadencję sołtysa (był nim Józef Machno) – protest odrzucono, starosta powołał Jakuba Sośnickiego jako sołtysa tymczasowego do dokonania ponownego wyboru sołtysa przez Radę Gromadzką Skotnik. Rada jednak nie dokonała innego wyboru, stąd starosta mianował tegoż Sośnickiego sołtysem (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/206/170, s. 2005) Odpis rozporządzenia z 1940 roku o zobowiązaniu służbowym osób niebędących Niemcami, zatrudnionych w publicznej służbie Generalnego Gubernatorstwa i korporacjach samorządowych – tu formuła specjalnej deklaracji lojalnościowej względem władz okupacyjnych; sołtysi gromad byli na etatach w gminach zbiorczych i przed tym dylematem złożenia „lojalki” stanęli na równi z innymi polskimi urzędnikami, tak w gromadach, gminach, w starostwie czy w krakowskim Magistracie, jak i na terenie całego Gubernatorstwa (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/1077/5, s. 9) Z zespołu archiwum Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej w Rajsku dokument z 1958 roku z przysięgą sołtysa – rotę tej przysięgi określił § 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 marca 1958 roku w sprawie zasad i trybu wyborów, zakresu działania oraz praw i obowiązków sołtysa (Dz.U. 1958, Nr 15, poz. 67); wcześniej ustawą z dnia 25 stycznia 1958 roku o radach narodowych (Dz.U. 1958, Nr 5, poz. 16) przywrócono po czterech latach przerwy istnienie urzędu sołtysowskiego we wsiach skupionych w gromady; organami podstawowymi były wówczas gromadzkie rady narodowe i prezydia gromadzkich rad narodowych, sołtysi natomiast uzyskali status pomocniczy (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/1107/155, nlb.) Z zespołu archiwum Prezydium Gromadzkiej Rady Narodowej w Bieżanowie protokół z wiejskiego zebrania wyborczego zwołanego w 1961 roku dla wyboru sołtysa wsi Przewóz (Archiwum Narodowe w Krakowie, sygn. 29/1102/118, nlb.)